Capitolul geometrie roti poate fi un subiect destul de abstract pentru soferii incepatori. Totusi, acest proces este necesar in anumite situatii si ar trebui sa stii cum anume se realizeaza acesta, dar mai ales ce alte servicii sau beneficii sunt incluse in pretul prezentat.
Pe scurt, geometria corespunzatoare a rotilor favorizeaza economia de combustibil si mentinerea conditiei ideale a anvelopelor. Totodata, aceasta garanteaza si faptul ca tu, ca si sofer, conduci in siguranta si nu exista riscul de accidente.
Daca doresti sa afli mai multe despre acest subiect, echipa Cars Inv iti sta la dispozitie. In cele ce urmeaza, vei afla toate lucrurile importante ce tin de geometria rotilor – inclusiv un etalon privind pretul acestora, pentru a sti daca esti taxat corespunzator de service-ul tau.
Pentru un pret avantajos si servicii de calitate superioara in aceasta industrie, esti binevenit in service-ul profesionist CarsInv – Soseaua Oltenitei, 227, Bucuresti.
Cum se realizeaza geometria rotilor? Ce inseamna unghi de fuga, de cadere, de convergenta?
Inainte de realizarea procesului de reglare geometrie roti, este necesara o analiza a geometriei rotilor. Aceasta va comunica expertilor valorile necorespunzatoare si care trebuie modificate. Analiza are in vedere trei unghiuri de geometrie – unghi de fuga, unghi de cadere si unghi de convergenta.
Iata ce reprezinta fiecare dintre aceste notiuni!
Ce inseamna unghi de fuga?
Acest unghi al rotilor influenteaza in mod direct stabilitatea autovehiculului, mai ales atunci cand acesta are o viteza mare. Din punct de vedere matematic, unghiul de fuga este distanta dintre axul pivotului rotii si dreapta perpendiculara cu solul.
Modificarea acestui unghi nu este posibila – dupa cum vei vedea mai jos, alte unghiuri pot fi modificate. In cazul unui accident sau altor situatii speciale, unghiul de fuga trebuie recalibrat pentru a elimina riscul de accidente si pentru a garanta stabilitatea autovehiculului indiferent de viteza.
Ce inseamna unghi de cadere?
Acest unghi este determinat de pozitia rotii in raport cu autovehiculul in sine. Unghiul de cadere poate fi pozitiv si negativ. Un unghi de cadere pozitiv apare atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exteriorul autovehiculului. Unghiul pozitiv prea mare poate duce la uzura partii exterioare a anvelopei.
Pe de cealalta parte, un unghi de cadere negativ apare atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul autovehiculului. Unghiul negativ prea mare poate duce la uzura partii interioare a anvelopei.
Evident, in ambele cazuri, uzura este prematura si dauneaza conditiei anvelopelor masinii tale. In plus, aderenta anvelopelor nu este ideala.
Ce inseamna unghi de convergenta?
In ultimul rand, unghiul de convergenta reprezinta distanta dintre partea superioara si inferioara a rotilor de pe aceeasi osie – atunci cand autovehiculul este privit de sus. Unghiul de convergenta poate fi pozitiv sau negativ.
Un unghi de convergenta pozitiv apare atunci cand partea anterioara a rotilor este mai apropiata una de alta. Un unghi prea ridicat poate cauza subvirarea autovehiculului in curbe.
Un unghi de convergenta negativ apare atunci cand partea anterioara a rotilor este mai departata una de alta. Un unghi prea ridicat poate cauza supravirarea autovehiculului in curbe.
Cand ar trebui sa faci un reglaj directie?
Atunci cand masina ta nu sta bine la capitolul geometrie roti, se spune ca aceasta nu are o directie buna. De fapt, nu numai se spune – vei simti pe propria piele cum autovehiculul raspunde diferit comenzilor volanului, dupa cum s-ar spune.
Astfel, acesta are nevoie de un reglaj directie. Dar cand anume stii cu siguranta ca un astfel de reglaj trebuie realizat?
- Atunci cand autovehiculul trage stanga sau dreapta – un sentiment comun printre soferi care apare, de regula, dupa ce anumite situatii de mai jos – si nu numai – au loc;
- Atunci cand cauciucurile se uzeaza rapid, iar uzura apare in mod neuniform pe suprafata acestora;
- Atunci cand observi cresterea treptata a consumului de combustibil, fara a schimba distanta parcursa;
- Atunci cand ai avut de-a face cu borduri sau gropi si nu ai incetinit la timp – impactul puternic, desi fara alte daune la nivelul masinii, poate cauza probleme la nivelul geometriei rotilor;
- Atunci cand o reparatie a unei daune auto a necesitat si schimbarea unei componente de la nivelul sistemului de suspensie sau de directie. In acest caz, de regula, unghiul de fuga trebuie recalibrat;
- Atunci cand masina a fost incarcata cu greutati mari pe o perioada lunga de timp. Evident, greutatile foarte mari afecteaza in principal rotile si geometria acestora;
- Nu in ultimul rand, trebuie sa apelezi la servicii de geometrie roti atunci cand schimbi rotile autovehiculului tau si decizi sa montezi unele cu diametru diferit. Fie ca acesta este mai mare sau mai mic, ai nevoie de verificarea geometriei rotilor.
Un alt lucru pe care trebuie sa-l mentionam este diferenta dintre echilibrul rotilor si directia acestora. Ambele aspecte tin de geometria rotilor, dar se manifesta in moduri diferite.
- Iregularitati ale directiei rotilor se manifesta prin directie de mers a autovehiculului spre dreapta sau stanga fara ca soferul sa actioneze asupra volanului. In acest caz, cu ajutorul volanului se redirectioneaza masina;
- Iregularitati ale echilibrului rotilor (in special in fata) se manifesta prin tragerea volanului spre dreapta sau stanga, dupa cum a fost mentionat mai sus. Directia spre care trage volanul marcheaza roata care este neechilibrata.
In primul caz, service-ul auto iti va recomanda sa faci o geometrie a directiei, iar in al doilea caz o geometrie completa a rotilor. Acest lucru implica preturi diferite – informatii despre acestea gasesti mai jos.
Geometrie roti – pret – tipul autovehiculului – durata!
Pe langa pret, alte aspecte importante sunt tipul autovehiculului si durata serviciului in sine. Evident, tipul autovehiculului influenteaza in mod direct pretul!
In primul rand, durata serviciului variaza – dar minimul, anume atunci cand se folosesc aparate de ultima generatie de geometrie computerizata, este de 30 de minute.
Astfel, pentru majoritatea modelelor de autovehicule normale, cu 4 usi/locuri, geometria rotilor pe fata are un pret cuprins intre 95 si 125 RON – acest lucru este influentat si de service-ul la care apelezi. Apoi, geometria rotilor pe spate are un pret cuprins intre 80 si 95 RON.
Pe de cealalata parte, cand vine vorba de autoutilitare, masini tip SUV si altele similare, tarifele serviciului de geometrie roti pe fata sunt cuprinse intre 150 si 160 RON, iar pe spate intre 80 si 100 RON. Avand in vedere ca acest serviciu, in zilele noastre, se realizeaza cu ajutorul unor aparate performante de analizat geometria rotilor, aceste preturi sunt total justificate.
Totodata, in cazul in care nu ai experimentat niciuna dintre situatiile speciale mentionate mai sus si vrei sa faci doar o analiza de rutina – se recomanda ca aceasta sa fie realizata o data pe an, sau la fiecare 10,000 km, dupa preferintele fiecarui sofer. Astfel, pretul serviciului este, din nou, acceptabil.
De ce sa alegi doar service-urile care detin un aparat geometria rotilor?
Inca poti intalni mecanici si service-uri care fac geometria rotilor din ochi (manual). Totusi, nu este recomandat sa apelezi la un astfel de serviciu din moment ce te poti increde in aparatura de masurare si echilibrare de ultima generatie. Intr-adevar, exista mecanici care sunt pur si simplu maestri cand vine vorba de geometrie si pot lucra asemenea unui stand de geometrie roti – dar acestia sunt foarte rari.
Apoi, avand in vedere faptul ca un asemenea aparat are un risc scazut de erori, ar fi mai bine sa te increzi intr-un service echipat cu unul. Iata cateva dintre avantajele unui aparat geometria rotilor modern:
- Cele mai comune aparate si standuri au la baza tehnologie tip 3D si contin, de regula, cabluri de conexiune/legatura, dulap, PC, monitoare, imprimanta, lift, adaptoare, platane rotative si alte cateva componente, in functie de modelul aparatului;
- Analiza geometriei rotilor poate fi realizata in mai putin de 90 de secunde;
- Tintele autovehiculului sunt recunoscute automat;
- Unele aparate includ si aparatura pentru masurarea uzurii anvelopelor;
- Precizie de nivel inalt;
- Calibrarea tintelor nu este necesara;
- Tehnologii si software diverse.
Desigur, totul pare foarte complicat – pentru ca este. Un asemenea aparat sau stand poate ocupa destul de mult spatiu, dar este necesar unui service care vrea sa ofere servicii de geometrie roti de o calitate superioara.
Geometrie computerizata – alternativa mult mai simpla la standurile pentru geometria rotilor!
Aparatele si standurile pentru analiza/masurarea geometriei rotilor au fost inceputul tehnologizarii acestui serviciu, dupa cum s-ar spune. In ziua de astazi, din ce in ce mai multe service-uri trec la ceea ce se numeste geometrie computerizata.
Pentru aceasta, standul nu mai este necesar si poate fi eliminat complet din service. In schimb, se achizitioneaza un tip de aparat ultramodern care se ataseaza de roata fara a fi necesare cabluri si care prezinta un nivel extrem de ridicat de precizie.
Printre principalele aspecte ale geometriei computerizate putem aminti:
- Reglajul extrem de rapid pe suprafata rotii;
- Analiza geometriei directiei cu precizie ridicata;
- Tehnologii unice prin care se verifica calibrarea, de tip 3D;
- Softul unui aparat de geometrie computerizata poate contine zeci de mii de modele masini, pentru compatibilitate crescuta;
- Modalitati de reglare diferite, pentru adaptarea mai usoara la medii de lucru speciale;
- Geometria computerizata se realizeaza prin intermediul unor camere de mare rezolutie – doar acestea por garanta precizia aproape impecabila a reglajului rotilor autovehiculului tau;
- Nu in ultimul rand, aparatele de geometrie roti computerizata analizeaza si calibreaza geometria in mod automat. Eroarea umana nu mai este o problema, avand astfel garantia unui serviciu realizat corespunzator!
Vrei sa afli mai multe despre cum opereaza un service auto la cele mai inalte standarde? Atunci Cars Inv este raspunsul. Ba mai mult, ai experimentat o nefericita dauna in trafic si ai nevoie de un centru de daune cu service integrat – inclusiv de servicii geometrie roti?
Din nou, Cars Inv este raspunsul – din dragoste pentru masini, noi iti punem la dispozitie toate cele necesare pentru reparatia corespunzatoare a autovehiculului tau!